Klocki LEGO i ich wpływ na rozwój psychomotoryczny dziecka.

 

Wśród współczesnych zabawek coraz trudniej znaleźć zabawki które wpływają na rozwój naszych dzieci. Dzieci coraz bardziej uzależnione są od współczesnych urządzeń typu smartfon, tablet itp. Następuję często przebodźcowanie psychiki dzieci. Rodzice często sięgają po modne, nowoczesne zabawki tylko po to by ograniczyć zainteresowanie dziecka spędzaniem czasu w wirtualnym świecie. Niestety nie wszystko co nowe jest dla naszych dzieci odpowiednie. Zabawki obecnie bazują silnie na wpływach trendów, chwilowych zajawek i nie przejawiają żadnej wartości retorycznej, motorycznej, nie rozwijają naszych pociech.

Choć dalecy jesteśmy od promowania firm i produktów to nie sposób stwierdzić, że klocki od lat są zabawką prawie idealną. Zapewniają długie godziny rozrywki, rozrywki która jest dla naszych dzieci wartościowa i niesie ze sobą szereg pozytywnych aspektów psychorozwojowych.

Wskażmy więc kilka podstawowych zalet zabaw klockami, które potwierdzają uznani psychologowie czy psychoterapeuci:

Rozwija umiejętności manualne, rozwój tzw. motoryki małej: budowanie z klocków wspiera koordynację ruchową na linii ręka-oko. Warto wspierać rozwój tych umiejętności od najmłodszych lat, poprzez specjalnie przygotowane do tego serie i zestawy.

Rozwój wyobraźni i kreatywności: budowa z klocków daje nieskończenie wiele wariantów zabawy. Dziecko może kreować co chwila nowe światy, postaci. Do budowli można tworzyć różne historię.

Ćwiczy logicznie oraz przestrzenne myślenie: budowanie z klocków, wymaga pewnego przewidywania i planowania. Ograniczenia narzucane przez ilość klocków mogą wpływać na zdolność do podejmowania decyzji, wyboru przez dziecko. Dzięki takiemu rozwojowi dziecko może nauczyć się samodzielnie rozwiązywać różnego typu problemy.

Wzmacnia samodzielność i pewność siebie: obie te cechy wynikają z siebie. Dziecko tworząc, kreując coś od podstaw, już na początku zabawy podejmuje decyzję co i jak ma wyglądać. To on jest architektem swojego świata. To on w nim rządzi. To zaś wpływa na poczucie jego pewności siebie. Każdy sukces, każde przezwyciężenie trudności pozytywnie wpływa na dziecko.

Uczy współpracy, pracy w grupie, dedykowania zadań: Układanie klocków w grupie wymaga wspólnego planowania i współdziałania, co może pomóc dzieciom w nauce jak współpracować i wspólnie dążyć do wspólnego celu. Kiedy dzieci bawią się razem układając klocki, uczą się również jak dzielić się swoimi pomysłami i wyrażać swoje potrzeby, co jest waż

 

Na rynku jest mnóstwo modeli, różnych producentów klocków – ważne by wybierać te oryginalne, z certyfikatami. Ważne by zestawy dopasowane były do wieku dziecka. Co ciekawe zestawy klocków niosą ze sobą uniwersalny charakter i nie są determinowane do konkretnej płci, co potwierdza jeden z wiodących producentów:

„„Firma dąży do tego, aby zabawa klockami LEGO była bardziej inkluzywna i aby twórcze ambicje dzieci – zarówno teraz, jak i w przyszłości – nie były ograniczane przez stereotypy dotyczące płci”.

 

Przypominamy, że klocki to zabawka bardzo uniwersalna i nie ma ograniczeń wiekowych. Jeżeli nie wiesz jaki zestaw wybrać dla swojego dziecka – zapytaj sprzedawcy zawsze doradzi coś, co sprawi radość Twojemu dziecku.